Unimot opublikował szacunki skonsolidowanych wyników finansowych za III kwartał 2025 roku. Według wstępnych danych skonsolidowana EBITDA skorygowana (o szacunkową wycenę zapasu obowiązkowego paliw płynnych i gazowych, uzasadnione przesunięcia w czasie kosztów i przychodów oraz zdarzenia jednorazowe) wyniosła w tym okresie 87 mln zł, a szacunkowe przychody ze sprzedaży 3 719 mln zł.
Wyniki Grupy w analogicznym okresie ubiegłego roku wyniosły odpowiednio: 105 mln zł skonsolidowanej EBITDA skorygowanej i 3 652 mln zł przychodów ze sprzedaży.
Otoczenie rynkowe w branży paliwowej cały czas nie sprzyja wypracowywaniu oczekiwanych przez nas wyników. Szczególnie dotkliwe są skutki luki sankcyjnej, sprawiającej, że gaz LPG z domieszką rosyjskiego produktu zalewa w 2025 r. polski rynek, podczas gdy jako Grupa ponosimy koszty utrzymywania logistyki z kierunku zachodniego. Dlatego tym bardziej się cieszę, że 19. pakiet sankcji uwzględnia w końcu problematyczne izobutany i n-butan i znikną one z polskiego rynku ostatecznie po 26 stycznia, kiedy skończy się okres przejściowy tego pakietu. Jednocześnie warto podkreślić, że w III kwartale wypracowaliśmy solidny wynik w segmencie bitumenów, który kończy właśnie swój szczyt sezonu. Duży potencjał na przyszłość widzimy z kolei w obszarach transformacyjnych – zawarliśmy już trzy umowy o współpracy z ukraińskimi firmami w obszarze odnawialnych źródeł energii, a na polskim rynku zrealizujemy m.in. duże przedsięwzięcie dla DINO, polegające na instalacji paneli fotowoltaicznych na 120 sklepach tej sieci – mówi Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot S.A.
Segment paliw ciekłych w III kwartale 2025 r. osiągnął wynik EBITDA skorygowana na poziomie 18 mln zł. Negatywną presję na wyniki finansowe tego segmentu wywierała premia lądowa dla oleju napędowego, która cały czas utrzymuje się na poziomie ograniczającym możliwość uzyskiwania satysfakcjonujących marż. Ponadto, na początku III kwartału 2025 r. na rynku oleju napędowego notowany był silny trend backwardation, czyli sytuacja, w której ceny kontraktów na późniejsze dostawy były niższe niż ceny bieżące. Pozytywny wpływ na branżę paliwową miała z kolei nowelizacja ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego (…). Wprowadzone zmiany dotyczyły m.in. stopniowego zmniejszania poziomu utrzymywania zapasu obowiązkowego przez producentów i handlowców paliw, co zmniejsza ich obciążenie. Unimot szacuje, że dzięki zmianom ustawy, w 2025 r. EBITDA skorygowana segmentu zostanie podniesiona o ok. 5-6 mln zł. Wolumen paliw płynnych sprzedanych w raportowanym okresie wyniósł 600 tys. m. sześć.
Segment bitumen w III kwartale 2025 r. wypracował 50 mln zł wyniku EBITDA skorygowanej. Jest to segment, który w II i III kwartale osiąga maksymalną efektywność sprzedażową, ze względu na występujący w tym okresie szczyt sezonu budowy i remontów dróg.
Segment infrastruktura i logistyka, w skład którego wchodzą terminale paliwowe i kolejowa spółka Olavion, wypracowuje wyniki finansowe na stabilnym poziomie. W III kwartale 2025 r. EBITDA skorygowana w tym segmencie wyniosła 32 mln zł.
Z kolei EBITDA skorygowana w segmencie LPG w III kwartale 2025 r. była ujemna i wyniosła -14 mln zł. Wynika to z faktu wykorzystywania na polskim rynku luki sankcyjnej, pozwalającej na dostawy izobutanów i n-butanu pochodzenia rosyjskiego. Skokowo rosnąca sprzedaż rosyjskiego produktu na rynku polskim skutkowała pogorszeniem warunków rynkowych i znacząco obniżyła efektywność segmentu. Ten czynnik, w połączeniu ze spadkiem krajowej konsumpcji LPG oraz ponoszeniem przez Grupę Unimot zwiększonych kosztów logistycznych, wynikających ze zmiany łańcucha dostaw na kierunek zachodni, spowodowały straty na sprzedaży LPG. Dodatkowo, w III kwartale 2025 r. ujęto koszty wynikające z przeszacowania kosztów jednostkowych związanych z obrotem gazu LPG za trzy kwartały br.
Ostateczne dane operacyjne i finansowe zostaną opublikowane w skonsolidowanym raporcie za III kwartał 2025 r.